科目紹介:B群

国際教養科目

グローバル化社会において必要となる異文化の相互理解の基礎となる科目群です。英語など日本語以外を授業言語とし、人文・社会・自然科学の基礎的学びを通した幅広い教養とコミュニケーション能力を涵養し、確かな人間観・世界観の構築を目指す科目や、留学を視野に入れた学生のための科目など、外国語運用能力を活用し異文化理解を実践する科目で構成されます。

国際教養科目(B群)は、「国際教養科目区分」「異文化交流科目区分」「海外留学科目区分」の3つの科目区分から成り立っています。

国際教養科目区分

人文・社会・自然科学などについて、英語など日本語以外を授業言語として学ぶ講義科目および演習科目を配置しています。もしくは初修外国語で学ぶ講義形式の科目を配置しています。「Liberal Arts Seminar」は、テーマに基づき、グループディスカッションやプレゼンテーションを積極的に取り入れた20~35人規模の小集団授業で、学部や回生、文化的な背景の異なる学生同士の学びあいを重視しています。

異文化交流科目区分

文化や歴史など多様な異文化背景を持った学生同士のコミュニケーションを通じて、国際的な感覚を涵養する科目を配置しています。母語と外国語の視点からのコミュニケーションや価値観の違いを通じて、異文化間コミュニケーションや他者理解を学ぶ科目「Cross-cultural Encounters 1」「Cross-cultural Encounters 2」や、グローバルなキャリア形成につながるテーマ設定のもとグループワーク等を通じて学びあい異文化理解を促進する科目「Cross-cultural Seminar」などがあります。

海外留学科目区分

主に、半年から1年程度の海外留学を目指す学生や留学が決定した学生を対象として、海外の大学での学びに必要となる学習スキルを学ぶ留学準備科目を配置しています。語学の4技能(読む・聞く・書く・話す)を総合的に用いて留学リテラシーを集中的に学ぶ「Academic Skills 1」「Academic Skills 2」のほか、海外派遣プログラム単位授与科目があります。

英語開講の授業における言語レベル
Stage TOEIC® LISTENING AND READINGテスト TOEFL ITP®テスト TOEFL iBT®テスト IELTS
Stage1 380未満 400未満 32未満 4.5未満
Stage2 380~580 400~480 32~55 4.5~5.0
Stage3 580~630 480~530 55~71 5.0以上
Stage4 630以上 530以上 71以上 5.5以上

※TOEIC®およびTOEFL®はEducational Testing Service(ETS)の登録商標です。

Liberal Arts Seminar

科目概要

この科目は、それぞれの担当教員が持つ専門分野をtriggerに、履修者の関心や専攻の文脈でリサーチ、ディスカッション、プレゼンテーションをする小集団授業である。こうした内容を日本語以外のターゲット言語で実施する。単に知識を深めるだけでなく、多様な背景を持った学生同士の交流からも多くを学ぶ。

到達目標

  1. 自分の領域や専門を超え、複眼的な視点で物事を日本語以外の言語である程度理解し、さらにその言語を用いて自信を持って発信することができる。
  2. 日本語以外の言語で、主体的に学ぶ経験をすると共に、主体的に学ぶ方法を身につける。
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語、初修外国語開講

Introduction to Law

科目概要

This course is designed as an introduction to the essentials of law and legal systems. It aims to provide insight into the nature and function of law and familiarize students with key concepts, institutions and processes in various fields of law, such as constitutional law, criminal law, procedural law, property law, contracts and torts. The course seeks to place law in its social, economic, political, historical and philosophical context and thus not only to provide students with a knowledge of legal institutions but also to help them to develop a critical understanding of the operation of those institutions in society. The teaching of the course will take the form of formal lecturing and class discussions. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. understand the nature and function of law;
  2. explain the structure of the legal system;
  3. identify and understand the sources and fundamental concepts of law;
  4. think critically about law and its place in society.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Modern World History

科目概要

This course aims to provide essential historical knowledge of the world for the last 200 years. The period is usually called modern era. The modern era was more or less established by the end of Napoleonic wars in Europe and later spread to the rest of the world. Major characteristics of the modern era will be explained especially in comparison to the medieval era. The course will also trace the evolution and challenges of the modern era. Major ideologies of the modern era such as nationalism, capitalism, democracy, Marxism, and fascism will be described. The causes and effects of major wars and economic depressions will also be discussed. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete the course will be able to:

  1. acquire correct and fundamental knowledge of modern history;
  2. attain ways and means concerning how to analyze international relations deeply and resolve important questions.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Japan and the West

科目概要

The aim of the course is to introduce students to some of the most significant historical and cultural issues and concepts in the complex relationship between Japan and 'the West'. This course aims to challenge students to question taken for granted essentialized binary opposition between Japan and The West and to understand the nature of complex and mutually constitutive relationship between the two. This course uses academic texts, case studies, and visual aids to facilitate students understanding and engagement. This course enables students to engage in theoretically and historical debate about the relationship between Japan and the West. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. demonstrate relevant, factual knowledge about Japanese historical and cultural texts, contexts, and issues under discussion.
  2. work within historical and theoretical frameworks in the interpretation of the prescribed literary and visual materials.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Economics

科目概要

この科目は、グローバル化時代における経済学に関する基礎を学ぶ授業です。経済学の適切な概念を学習し基礎を学びます。

到達目標

学生が、分析的な力を構築するとともに、国際的な視点に立った経済学についての幅広い知識を修得します。さらにコミュニケーション能力を涵養し、確かな人間観・世界観の構築を図ります。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Kyoto and the Japanese Arts

科目概要

The course consists in a comprehensive survey of the intimate relationship between the city of Kyoto and the birth and development of Japanese art and culture. Beginning with the circumstances which led to the foundation in the Kyoto basin of an everlasting capital, the course puts a special emphasis on the history of civil and religious architecture, introduces the performing arts of the various eras (noh, kyogen, kabuki), examines the culture of the tea ceremony and tells the story of the glory and decline of the period movie and its industry. Students will be asked to make oral presentations, thus increasing their ability to convey their ideas in the English language. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

  1. We wish to increase our students’ awareness of the privilege of studying in an incomparable historic and artistic environment.
  2. The course is intended to give them a general command of Japanese traditional art and culture, and to increase their ability to demonstrate in English in front of an audience.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Special Lecture

科目概要

This course explores themes that are of benefit to students who are interested in Interrnational Relations and that focus on topics and issues not covered in general education courses. As an introduction to international studies of an academic nature, this course goes beyond region and academic field to explore a range of topics that instructor and student examine together. This course offers insights into and deepens students' interest in the multifaceted character of international studies. Assessment is formative, summative, or both.

到達目標

  1. Students will examine various points of controversy and acquire a deeper intellectual interest in a range of issues concerning international studies.
  2. Students will acquire a basic knowledge of and learn methods for examining a range of issues concerning international studies.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Linguistics

科目概要

This course introduces students to the study of language. The course provides students with a comprehensive understanding about contemporary linguistics through subjects such as the origin and properties of language, the differences and similarities between animal and human communication, the properties of grammar, the types of language acquisition, as well as the relationship between language and culture. By giving ample examples from various languages, the centric focus of the course is on how reality is perceived and reflected in language, and also on how language and thinking are related to each other. The course is basically a lecture course, but there is also space for both open and group discussion in the class in order to promote a student-led learning process. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. learn fundamental concepts related to the study of language in order to have a wide-ranging lexical knowledge in linguistics, and they will also understand about the potential and limitation of this academic field.
  2. acquire an essential knowledge on the relationship between language and society (culture), and they will also have a basic understanding about cultural miscommunication.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Anthropology

科目概要

This course will introduce students to the central topics, concepts and methods of socio-cultural anthropology, which can be broadly defined as the study of human cultures and societies. It will survey the key topics in contemporary socio-cultural anthropology and offer insights into how the seemingly most commonsensical aspects of people’s lives can be informed by the social contexts of which they consider themselves a part. The course focuses on anthropological theories, thus also providing a historical overview of the discipline. It draws on ethnographic examples and case studies from various societies, but contemporary Japan will be central, in order to provide students with an understanding of where we are living. Active participation in discussion will be fundamental.This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. Understand key concepts and terminology of socio-cultural anthropology.
  2. Understand social relationships, for a comprehension not only of man, society and culture in general, but also of ourselves, our experiences, our own societies and cultures, as well as of the particular context where we are living at present.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Natural Science

科目概要

This course deals with basic theories and major findings in particular fields of natural sciences and analyses their relation to human society and culture as well as approaches to global issues that the international society has faced. Teaching methodologies employed include seminar or lecture and discussion. Students taking this course will be able to understand human society and culture, global issues from the viewpoint of natural science. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. understand basic theories and major findings in natural sciences
  2. understand relations between findings of natural sciences and global issues
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Humanities

科目概要

How do people create their world, their environment, traditions and heritage? How are they in turn created by them? This course looks at the contemporary world through the lens of human culture and provides an introductory overview of cross-disciplinary approaches to social issues and global problems with a base in the humanities, including, but not restricted to, geography, history, languages and linguistics, philosophy and the arts. In order to draw on students’ diverse experience and knowledge, this course combines lecture-based elements with interactive teaching styles such as group discussions, presentation and seminars. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. gain a knowledge of the diverse approaches to understanding the relationship of human beings to the natural and created world;
  2. also gain a deeper understanding of one specialist area within the humanities.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to the United Nations

科目概要

The aim of this course is to introduce students to the United Nations’(UN) history, functions, structures, and contemporary challenges. By studying for this course, students should be able to understand the key concepts related to the UN and to apply these insights to contemporary international affairs. The course traces the development of the UN and its ‘practices’ within international politics. The course will consist of small group and class discussion. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. become intellectually engaged to and aware of the various problems facing the international community such as war, military disputes, poverty, environmental destruction, and discrimination.
  2. gain knowledge on the historical settings of the foundation of the UN, as well as the organisation’s main functions and structures.
  3. critically reflect on the practices of the UN in relation to peace and global security, economic development and social justice.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Peace Studies

科目概要

This course reviews a wide range of theories exploring the nature and causes of conflict, the possibilities for conflict resolution, and the foundations of peace. The course will combine lecture and group work, exploring from past to contemporary case studies, so that it will help students to foster practical understandings of the cause of conflicts and discuss ways to resolve current global issues. At completion, students will possess an understanding of the key concepts of peace studies and a broad knowledge of different perspectives on peace and conflict and develop skills to address personal and group issues that require peaceful conflict transformation currently and in the future. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. acquire knowledge of the theories associated with peace studies;
  2. learn what are the major cause of conflicts;
  3. grasp the ethical, political and social dilemmas of international policies;
  4. form and express individual and original perspectives and opinions about ways to prevent and resolve conflicts.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Gender Studies

科目概要

This course explores gendering processes in everyday social life and in identity dynamics within global society. It draws on a range of feminist perspectives in gender studies. Students will engage in debate and discussion to deepen their understanding of mini-lectures and of academic reading content. They will also engage in simulation activities and research projects. They will develop the capability to challenge mainstream discourses on femininities and masculinities and to evaluate policies in terms of gender equality. Students will be able to analyze a wide range of gender issues from terdisciplinary and global perspectives. They will be able to critically examine the influences of gender in the construction of personal identities and national identities in policy documents, news media, entertainment media, and in the academy. This course will use both/either formative and/or summative evaluation.

到達目標

Students who complete this course will be able to:

  1. analyze a wide range of gender issues from interdisciplinary and global perspectives.
  2. critically examine the influences of gender in the construction of personal identities and national identities in policy documents, news media, entertainment media, and in the academy.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Computational Linguistics

科目概要

主に、文と談話のレベルの構造に焦点をあてて、言語に見いだせる規則性・法則性と制約を分析します。この分析過程をとおして、言語学の基礎概念と基本的な考え方を学びます。

到達目標

言語構造を明らかにする過程をとおして、対象を分析する力と見いだされた規則・制約の類似性からより抽象的な規則・制約へと統合する力を修得します。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

History of Computing

科目概要

本科目では、現在の計算機システムが至るところに存在するようになるきっかけとなった重要な進歩について、次の3つを取り上げて紹介します。1)そろばんのような機械式計算機や浮動小数点演算装置からマイコンやデスクトップコンピュータへ発展したハードウェアの進歩。2)パンチカードからクラウド型システムへのデータ処理の進化。3)プログラミング言語の進化。また、発見や発明につながった歴史的人物や情勢について、現在知られているコンピュータデバイスの利用を形成した進歩や出来事に触れて紹介します。さらに、電子メイルやWWW等、電子的メッセージングシステムの進化についても触れます。

到達目標

学生が日常生活で利用されている計算機システムの進化をマイクロコンピューター、データプロセッシング、プログラミング言語の3つの柱で深い理解ができるようになることを目指します。この3つの歴史的な進歩で、同時に進化してきた出来事の元を理解し、将来の発達を進めていける知識を修得します。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Digital Archives: Applications of ICT to the Humanities

科目概要

この科目は、日本において特徴的に誕生し、その後広く世界的にも広がってきた「デジタル・アーカイブ」の考え方、技術的方法、具体的な事例を理解し、さらに今後の課題について学びます。デジタル・アーカイブは、高度に発達した現代のマルチメディア情報処理技術を、歴史、文化、芸術分野を中心とする人文科学研究へ応用する考え方です。また、世界中の国々の歴史・文化・芸術についての情報を、研究者だけでなく一般の人々へも広く発信することにより、相互理解を深めるという、きわめてグローバルで現代的な課題です。

到達目標

立命館大学で学ぶ国際学生の皆さんが、情報技術を応用したデジタルアーカイブの意義を十分に理解し、日本の歴史、文化、芸術を学ぶきっかけを得るとともに、将来、デジタル・アーカイブを利用して、母国の歴史、文化、芸術の発信にも寄与できる知識を得ることができます。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Understanding Language

科目概要

この科目では「ことばの理解」をテーマとして様々なトピックを扱い、日頃意識することなく使っている「ことば」と「理解(すること)」を俎上に載せ、ひいては「コミュニケーション」に関する洞察を深めます。

到達目標

意味の「伝達」過程ではなく、参与者による共同構築過程というコミュニケーションの側面への気づきをとおして、意識的・能動的にことばを使い、共通理解を構築しようとする姿勢を身につけます。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Computers in Education

科目概要

この科目では、世界における教育目的でのコンピュータ利用の実態を分析します。コンピュータの導入により、教室内での指導、学習者、および学習経験がいかに変容したか、検討し、教育現場でのコンピュータ利用の未来を描きます。

到達目標

テーマについての確たる理解に基づいて、日本だけでなく世界の教育実践におけるコンピュータ利用の将来について、それぞれ独自の理論を構築することを目指します。グループディスカッションと発表を通して自分の意見を発表し、他のメンバーとの意見交換を積極的に行うことが求められます。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Language in Politics

科目概要

政治とは力であり、政治家、政党、マスメディアがメッセージを発する際に用いることばは多くの人々の意見・見解に直接的に影響を及ぼします。この科目ではマスメディアを含むオピニオンリーダー達が用いる言語を分析し、言葉の使われ方によって大衆の指向性がどのように決定づけられているかについて検討します。

到達目標

政治学における用語を理解し、政治における力とその役割についての意識を高め、政治家とマスメディアが政治を形作る上でことばが持つ影響力についてしっかりとした見識を持つことを目指します。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introductory Course to Climate Change and Global Warming

科目概要

This course overviews the basics of climate change and global warming issues by reviewing the scientific analyses of UN reports and international efforts through following UNFCCC documents. We will look into the measures and other frameworks to address the challenges, including the basic structure of emissions trading. We will also examine the history of international agreements and study the backgrounds of the difficulties in the negotiations.

到達目標

The course aims to provide a thorough understanding of key issues of climate change and global warming. It will also enable students to obtain basic knowledge about policies, principal measures and international frameworks to cope with the global challenges. Through this course, they are expected to develop comprehensive abilities to recognize global problems.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introductory Course to International Project Development

科目概要

The course starts with outlining the impacts of globalization and illustrates the development of international project as the example of the outcomes of globalization. It will examine the aspects of international project development by focusing on the infrastructure needs, basic structures, skills needed including engineering technology, risks, economics and related policies. We will look at the cases of problems in the course of actual development and study the features of doing business overseas in the world of globalization.

到達目標

The goal of this course is to grasp the basic characteristics of overseas project development, especially in developing countries, and to provide systematic knowledge about how mega projects are developed. Through understanding the surrounding risks and the ways and means to address them, the course will enable students to recognize what globalization is like in the real world and thus comprehend the examples of necessary abilities and behaviors needed in its field.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Understanding Visual Culture

科目概要

This course deals with the basic concept of visual culture, with movies and TV. The aim of this course is to help students acquire an understanding of the relations among key technological, cultural, social, and industrial changes, their causes, and consequences. This course is provided in English.

到達目標

  1. The students will be able to explain major changes in visual culture from historical perspectives.
  2. The students will be able to recognize relations among changes in visual culture, their causes and consequences.
  3. The students will be able to employ historical facts to analyze today's visual culture.
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Food Culture

科目概要

This course examines the ways in which people use food to define themselves as individuals, groups, and communities. We will look at the meaning of food in different cultures by exploring how factors like ethnicity, gender, religion, and socio-economic status influence our food choices. We will also examine the various ways in which state policies and ideologies, business strategies and global processes relate to our food ways and preferences.

到達目標

A primary goal of this course is to provide theoretical and empirical knowledge for understanding critical issues surrounding food culture at local and global levels. It also aims to enable students to recognize the social, cultural, political and economical factors that influence food choices as well as to develop an attitude of acceptance and appreciation of cultural diversity.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Cross Border Policy Issues

科目概要

This course will conduct group-based research and discussions on selected Policy Science topics related to social, economic, cultural, and political issues of Japan and overseas countries. Each group is formed by international and Japanese students, and English will be used as the main instruction and communication language in the class. Students are expected to engage in constructive discussions based on different cultural backgrounds and experiences.

到達目標

Students will gain skills on problem setting, information gathering and analysis, and most importantly, communication among group members for understanding each other’s viewpoints, as well as on public presentation. International students are expected to cultivate their interests and understanding on Japanese society, while Japanese students should learn from diverse views of international students through wider and deeper understanding of them.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Playing with Playfulness

科目概要

Play is a ubiquitous phenomenon we find in our everyday life. Oftentimes, play and playfulness are understood in contrast to the seriousness of life and the demands of work. Children are allowed to play all the time but not adults. But is this the whole story? Isn’t play central in understanding human beings as human beings? Isn’t it essential for the well-being of not just children but human beings in general? In this course, we explore the significance of play and playfulness in human life by examining how various thinkers in the east and west have reflected on the topic. The course invites students to not just theoretically engage with play, but to actively play with playfulness.

到達目標

The primary goal of this course is to critically reflect on the role of play and playfulness in understanding the nature of human beings. By examining various ideas of play throughout the history of western and eastern traditions, students will be able to reconsider our common conception of play as a marginalized phenomenon and reflect on various social and cultural problems that derive from downplaying the importance of play and playfulness. Furthermore, by actively playing with the topic, students will gain a firsthand understanding of why and how play and playfulness are invaluable for human beings, especially in our society today.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Introduction to Global Justice

科目概要

This course is a theoretical and applied investigation of issues in global justice. Traditionally, justice has been theorized in terms of the obligations that exist between citizens and the state. Global justice by contrast is the study of what individuals are owed as they are affected by activities and relationships that cross state lines and which cannot be resolved by states alone or independently of non-state agents and institutions. The course will investigate different frameworks of global justice and how they apply to major global issues. Topics for discussion may include poverty and economic disparity; humanitarian intervention and universal human rights; environmentalism and climate change; immigration and citizenship; and national and cosmopolitan democracy.

到達目標

Upon completion of this course students should be able to discuss central topics in global justice by means of a variety of theoretical frameworks. They should be able to evaluate different arguments about global issues and have developed more reasoned positions on these issues. Students should also have developed their ability to identify, analyze, and criticize philosophical arguments, and have developed their understanding of diverse issues of philosophical inquiry. They should have also developed their ability to communicate their ideas in a clear and cogent manner.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Sustainable Development Goals (SDGs) in a Nutshell

科目概要

The 17 sustainable development goals (SDGs) of the UN will be introduced. Each goal will be briefly discussed in a global context. Specific target for each goal will be examined to understand their underlying causes. Solution to the global issue that is attached to each target will be deliberated in the class, with the emphasis on climate change. Integrated approach to solve the global issues across the different fields will be highlighted, focusing on the water-agriculture-energy nexus.

到達目標

The course will expose students to different SDG’s. It will allow students to weigh the different approaches in attaining sustainable development of various SDG’s targets. The student will develop a strong social and technological awareness that will help them become a responsible global citizen.

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Cross-cultural Encounters 1

科目概要

この科目では、学生生活や日常生活の話題を取り上げ、異文化間の多様な価値観について、母語と外国語の視点からコミュニケーションを通じて相互理解を深め、異文化間コミュニケーション・他者理解の基礎を学びます。

到達目標

海外へ留学したり、国際的な分野での活躍を希望したりする学生が、基礎的な知識を身につけるとともに、様々なコミュニケーションの楽しさを発見し、今後の学習につなげていきます。

  • 1・2回生配当
  • 2単位
  • 導入科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Cross-cultural Encounters 2

科目概要

この科目では、日本と諸外国との間での価値観の違いを通して、寛容性・受容性を踏まえた、交渉術・折衝術を学びながら、それらの課題解決能力を学びます。

到達目標

学生が交渉術、折衝力を身につけ、共生のあり方について考察し、実践する能力の基礎を身に付けます。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Cross-cultural Studies

科目概要

この科目は、自分の中にある先入観や偏見に気付き、ステレオタイプにとらわれることなく、異文化を理解しようとする姿勢を培うことを目的とします。言語、政治、開発、ジェンダー、グローバリゼーション、多文化共生などの現代社会の課題を取り上げます。海外長期滞在経験者や留学から帰国した学生の受講を推奨し、国際的なキャリアを目指す学生、大学院進学を目指す学生、SKP生などの短期留学生や正規留学生をも対象とします。

到達目標

  1. 国内学生と留学が混ざり合い協働学習を通して学びます。
  2. 言語、政治、開発、ジェンダー等、グローバリゼーションを取り上げ、異文化社会・多文化社会における諸課題について考えます。
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Cross-cultural Seminar

科目概要

主に、アドバンスト型留学を目指す学生や、派遣が決まった学生を主な対象とする留学準備科目です。

  1. 受講生が、人文・社会とかかわるテーマを扱った英語の学術文献・論文を読み、議論します。正規留学生およびSKP生などの短期留学生も対象とします。国内学生と国際学生の学び合いが可能な環境で、留学生においては日本人学生と学びあえる授業となり、留学を目指す学生に関しては留学先の授業環境に適応する機会ともなります。受講生の人数に応じて、レベル別クラス実施も検討します。

到達目標

  1. 学生が英語などの講義を通して、人文・社会とかかわる幅広い教養を身につけます。
  2. 学生が人文・社会とかかわるテーマを扱った英語の学術文献・論文を読み、議論できること。議論をふまえてタームペーパーを執筆できるレベルを目指します。
  3. 学生が留学先で必要となる総合的な学習スキルを実践し、強化します。
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Non-Verbal Communication

科目概要

本科目は、コミュニケーションの分野で最も基礎的、実践的、且つ有益なテーマを学際的・複合的なアプローチで検討するものであり、基礎理論の解説とマルチメデイア教材を利用した実践を通して、コミュニケーションに関する理解を高めます。

到達目標

学生自身の自(異)文化理解力をより一層高めながら、非言語コミュニケーションについての基礎的な知識を修得します。また、文化相互主義に基づくグローカルな視点に立つ人間観・世界観の構築を図ります。

  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

Academic Skills 1

科目概要

主にモチベーション向上型(1セメスター期間程度)の留学を希望する学生を対象とした留学準備科目です。

  1. 海外留学の意義や海外の高等教育事情を学びます。
  2. 留学先で必要となる基礎的な学習スキル学びます。例えば、ライティング、リーディング、スピーキング、リスニングの4技能に加え、シラバスの読み方、オフィス・アワーの活用方法など。
  3. 留学準備に欠かせない語学検定スコア準備を行います。

到達目標

  1. 学生が海外留学の意義や海外の高等教育事情を学ぶことで留学への動機を明確にします。
  2. 学生が留学先で必要となる基礎的な学習スキルを身につけます。
  3. 学生が留学準備に欠かせないTOEFL iBT® やIELTSへの準備を行います。
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Academic Skills 2

科目概要

主にアドバンスト型留学(8か月から1年間の長期留学)を目指す学生や、派遣が決まった学生を対象とした留学準備科目です。

  1. 留学先で必要不可欠となる総合的な学習スキルを学びます。例えば、学術文献・論文の検索方法、タームペーパーの執筆方法など。
  2. 海外大学での授業を受講する際のディスカッションの方法、プレゼンテーションの方法などを学びます。
  3. TOEFL iBT®やIELTSの準備を行います。

到達目標

  1. 学生が留学先で必要不可欠となる総合的な学習スキルを獲得します。
  2. 学生が留学先の「教室文化」への適応力を身につけます。例えば、ディスカッションの方法、プレゼンテーションの方法など。
  3. 学生がTOEFL iBT® やIELTSの準備を行います。
  • 1回生以上
  • 2単位
  • 形成科目
  • 演習形式
  • 英語開講

Global Engineer Program

科目概要

本科目は、学内での事前研修、海外での体験型研修、事後研修の3つのパートから構成される海外留学プログラムである。以下の3点を柱としてプログラムを実施する。

  1. 異文化理解
    派遣先大学において、多様な背景の学生たちと共同で生活し、学び、意見を交わし、発表することに通して、違いや共通点を見出し、さらに受容や相互理解の重要性を学ぶ。
  2. コミュニケーション能力
    派遣予定先が日本と同様に英語を第2言語とする国にすることから、共通の土壌でコミュニケーションの手段として英語を用い、意思の疎通をはかり、自分の意見を発信できるようになる。
  3. 技術者理解
    現地における日本に関係する企業を訪問し、日本技術の海外生産現場を見学し、現場の技術者から話を聞くことで、国境を越えて働く技術者についての理解を深める。

到達目標

学生が、異文化理解(派遣先大学において、多様な背景の学生たちと共同で生活し、学び、意見を交わし、発表することに通して、違いや共通点を見出し、さらに受容や相互理解の重要性を学ぶ)、コミュニケーション能力(派遣予定先が日本と同様に英語を第2言語とする国にすることから、共通の土壌でコミュニケーションの手段として英語を用い、意思の疎通をはかり、自分の意見を発信できるようになる)、技術者理解(現地における日本に関係する企業を訪問し、日本技術の海外生産現場を見学し、現場の技術者から話を聞くことで、国境を越えて働く技術者についての理解を深める)の3つを本プログラムを通して達成する。将来グローバルエンジニアを目指す人に勧めるプログラムである。

  • 1-3回生配当
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

University of Hawaii Program

科目概要

学内での事前研修で、ハワイにまつわる科学技術や自然環境に関する講義を聴き、各自、現地での課題消化に備えた準備をする。ハワイ大学では、本プログラムのために特別に用意された理工系の内容の講座やハワイの文化に関する講座、そして、英語学習の講座を受講する。その中で各自が見つけたテーマに関してPowerPointを使ったプレゼンテーションをする。その他、各種フィールド・トリップやハワイ大学の学生との交流など、様々な企画が用意されている。帰国後、各自がプログラムの成果についてポスター・プレゼンテーションする。

到達目標

学生が、国際的な場で活躍する技術者や研究者に不可欠な英語の総合的・実践的運用能力、プレゼンテーション・スキルを向上させるとともに、課題設定能力、研究分析能力、問題解決能力、マネジメント能力を培う。異文化理解や異文化交流の大切さも実際の体験を通して学ぶ。

  • 2・3回生配当
  • 2単位
  • 形成科目
  • 講義形式
  • 英語開講

一覧へ戻る